Szkolny konkurs wiedzy o historii Sycowa i rodu Biron von Curland 2016/17

30 września 2016 odbyła się w naszym gimnazjum kolejna edycja konkursu sprawdzającego wiedzę uczniów dotyczącą historii Sycowa i związanego z tą historią rodu Biron von Curland. Konkurs zorganizowano na dwóch płaszczyznach. Pierwsza zachęcała uczniów do wykonania gadżetów-pamiątek związanych z tematyką konkursową. Przyznano 2 pierwsze miejsca: Natalii Zajdler z klasy 3e za wykonanie kalendarza oraz Juliuszowi Hryniewieckiemu z klasy 1a za wykonanie kart „Czarny Piotruś” poświęconych rodzinie Biron i budowlom przez nich zbudowanych. 16 chętnych uczniów przystąpiło do rozwiązywania zadań konkursowych w części drugiej. Uczestnicy wykazali się bardzo dobrą znajomością historyczną dotyczącą „małej ojczyzny”. Zwycięzcą został Jakub Cukier z klasy 3b, kolejne miejsca zajęły Oliwia Cybińska z klasy 3c oraz Julia Bernacka z klasy 3b. Zwycięzcy otrzymali pamiątkowe dyplomy i nagrodzeni zostali książkami Agaty Christie w j. niemieckim.
Konkurs zorganizowały Anna Hryniewiecka i Małgorzata Gandecka.

Czytaj więcej: Szkolny konkurs wiedzy o historii Sycowa i rodu Biron von Curland 2016/17

Gimnazjaliści ponownie na św. Marku

W czwartek 22 czerwca 2017, w przedostatnim dniu roku szkolnego grupa 21 uczniów naszego gimnazjum pod opieką Anny Hryniewieckiej, Małgorzaty Gandeckiej oraz ks. Adama Mikulskiego udała się pieszą wycieczką na św. Marek. Jak co roku gimnazjaliści chcieli upamiętnić pochowanych na tamtejszym cmentarzu zasłużonych dla Sycowa: dawnych proboszczów parafii św. Piotra i Pawła ks. Ignacego Kupca i ks. Będę Hahna oraz  kronikarza i długoletniego dyrektora Szkoły Katolickiej (obecnie budynek gimnazjum)  Josepha Franzkowskiego. Uczniowie wysłuchali opowieści o ich życiu i zasługach dla naszego miasta przedstawionych przez ucznia klasy drugiej Grzegorza Kaczmarka, który tym postaciom poświęcił swój projekt gimnazjalny. Na grobach złożono kwiaty, zapalono znicze, odmówiono w ciszy modlitwę. Dzięki uprzejmości pani Włoszczowskiej opiekującej się drewnianym XVII-wiecznym kościółkiem, obejrzeliśmy jego zabytkowe wnętrze i wspólnie zaśpiewaliśmy ulubioną pieśń Patrona szkoły „Barkę”. W drodze powrotnej przy stacji XII Drogi Krzyżowej odmówiliśmy modlitwę w intencji społeczności szkolnej.

Czytaj więcej: Gimnazjaliści ponownie na św. Marku

Wrocław MIASTO SPOTKAŃ

Chcąc poznać osobliwości stolicy naszego województwa udaliśmy się 19 czerwca 2017 grupą 23 uczniów do Wrocławia. Przewodnikiem po urokliwych miejscach odkrywanych przez nas tego dnia była pani Elżbieta Zielińska. Wybraliśmy trasę zwiedzania „Wrocław dla wytrwałych”. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od najstarszej części miasta tzn. Ostrowa Tumskiego wraz z Katedrą św. Jana Chrzciciela. Następnie udaliśmy się do ogrodów Ossolineum, ponieważ Ossolineum jest ważnym miejscem na mapie Wrocławia nie tylko ze względu na przechowywane tam zbiory ważnych dzieł kultury, lecz także jako miejsce spotkań ludzi wybitnych i zasłużonych w historii Polski ( m. in. Władysław Bartoszewski, Jan Nowak Jeziorański, Zbigniew Brzeziński, …). Barokowy kościół uniwersytecki oraz Aula Leopoldina w gmachu głównym uniwersytetu zachwyciły nas barokowym wyglądem. Zaś panorama miasta rozciągająca się z Wieży Matematycznej przy pięknej słonecznej pogodzie na długo pozostanie w pamięci. Dowiedzieliśmy się także, gdzie przez Wrocław przebiega południk 17. Wędrując uliczkami prowadzącymi do rynku mijaliśmy dawne gotyckie więzienie miejskie       ( gdzie prawdopodobnie przebywał Witt Stwosz) oraz Stare Jatki. Na rynku podziwialiśmy piękne kamieniczki wraz z nowym i starym ratuszem. Ulicą Świdnicką dotarliśmy do Opery Dolnośląskiej ( gdzie raz w roku nasi gimnazjaliści oglądają któryś ze  spektakli), nowoczesnego gmachu Forum Muzyki oraz historycznej budowli Pałacu Królewskiego. Przy synagodze Pod Białym Bocianem wysłuchaliśmy opowieści o Żydach wrocławskich. Przechodząc przez Dzielnicę Czterech Kultur dotarliśmy do Placu Solnego, gdzie po 5-godzinnym zwiedzaniu pożegnaliśmy się z panią przewodnik. W programie naszego zwiedzania nie ujęliśmy wizyty w Panoramie Racławickiej oraz w Muzeum Narodowym, ponieważ miejsca te podziwialiśmy w trakcie wcześniejszych wyjazdów do Wrocławia.
Ostatnim punktem naszej wycieczki był zakup pamiątek oraz zjedzenie smakołyków z bogatej oferty kulinarnej Wrocławia.
Organizatorkami wycieczki były Anna Hryniewiecka i Małgorzata Gandecka.

Czytaj więcej: Wrocław MIASTO SPOTKAŃ

Gimnazjaliści u grobu Patrona św. Jana Pawła II

W dniach od 28 kwietnia do 6 maja 2017 uczniowie sycowskiego gimnazjum wzięli udział w wycieczce do Włoch . Organizatorem wycieczki była  Anna Hryniewiecka wraz z Małgorzatą  Gandecką , Grażyną  Roztocką i Dominiką Jarosz. Głównym celem  wyjazdu było odwiedzenie grobu Patrona szkoły. W pierwszym dniu rejsem po Lagunie Weneckiej dopłynęliśmy na plac  św. Marka- serce i symbol miasta. Z  Kampanilli – dzwonnicy podziwialiśmy widok na Lagunę Wenecką. Zobaczyliśmy Pałac Dożów , Bazylikę św. Marka, spacerowaliśmy przy Moście Rialto. Drugi dzień to przejazd do Padwy , miasta uniwersyteckiego , gdzie studiowali między innymi Jan Kochanowski i  Mikołaj Kopernik. Tutaj również działał św. Antoni.  Modliliśmy się  w bazylice przy jego grobie i relikwiach. Następnie spacerowaliśmy po historycznym centrum , podziwiając Uniwersytet i  budowle przy Piazza delle Erbe i Prato delle Valle. Noc spędziliśmy w hotelu w Rimini, skąd roztaczał się piękny widok na Riwierę Adriatycką. Następny dzień to  pobyt w przepięknym Asyżu . Odwiedziliśmy Bazylikę MB Anielskiej z Kaplicą Porcjunkuli- miejsca będącego kolebką zakonu franciszkańskiego, a także Bazylikę św. Franciszka z jego grobem oraz freskami Giotta. Wędrując po średniowiecznym centrum Asyżu dotarliśmy do kościoła św. Klary. Następne trzy dni to pobyt w Rzymie . Spacerując śladami starożytnych Rzymian obejrzeliśmy Panteon , Kapitol uważny za centrum duchowe , polityczne i kulturalne Rzymu,  Forum Romanum , Kolosseum i Łuk Konstantyna. Następny dzień   rozpoczął się bardzo wcześnie,  gdyż udaliśmy się do Watykanu na poranną mszę w Kaplicy św. Sebastiana, gdzie spoczywają doczesne szczątki naszego Patrona. Młodzież modliła się przy Jego grobie,  polecając swoje intencje i całej społeczności szkolnej. Obejrzeliśmy wyjątkową w skali świata Bazylikę św. Piotra i weszliśmy na jej kopułę ( ponad 500 schodów) podziwiając panoramę „wiecznego miasta”. Następnie zwiedziliśmy Muzea Watykańskie ze słynną  Kaplicą Sykstyńską. W programie naszej wycieczki znalazły się także pozostałe trzy bazyliki Rzymu: Bazylika św. Pawła za Murami, Bazylika Matki Bożej  Większej oraz Bazylikę św. Jana na Lateranie ze schodami świętymi. Ostatni dzień to dalsze zwiedzanie Rzymu m. in słynne schody  Hiszpańskie , Plac di Trevi z jedną z najpiękniejszych fontann  świata , Plac Wenecki z Ołtarzem Ojczyzny oraz Plac Navona z pięknymi fontannami i przylegającymi do niego kościołami. Nasi uczniowie  mieli możliwość poznania smaków oryginalnej kuchni włoskiej i  spróbowania wyjątkowo dobrych włoskich lodów.

Wycieczka sponsorowana była przez Parę Książęcą Elisabeth i Johanna Ernsta Biron von Curland, co w znacznym stopniu obniżyło koszty ponoszone przez uczestników.

Czytaj więcej: Gimnazjaliści u grobu Patrona św. Jana Pawła II

"Nadzieja zamiast kwiatka"

W tym roku szkolnym w ramach akcji "Szkoły dla Nadziei"  - pomocy charytatywnej podopiecznym Kliniki Onkologii i Hematologii Dziecięcej „Przylądek Nadziei” we Wrocławiu,  nasza szkoła bierze udział w akcji "Nadzieja zamiast kwiatka", w której na zakończenie roku szkolnego uczniowie w ramach podziękowań dla nauczycieli zamiast kwiatka podarują symboliczna kwotę dla chorych dzieci.  Nawet mały gest może pomóc choremu dziecku, a nawet uratować życie.

Dziękujemy całej społeczności szkolnej, za kolejny rok, w którym pomagamy chorym dzieciom. A było tego sporo… Pikniki i kiermasze charytatywne, wolontariat w Przylądku Nadziei, słodkie piątki dla Przylądka, zakup zabawek i pomocy dydaktycznych, zakup mebli, zbieranie nakrętek, czy choćby pomoc w akcji 1 % dla Przylądka. Bez wątpienia wyjątkowe były dla nas wizyty w klinice i zajęcia z małymi dzielnymi pacjentami. Wszystkim WOLONTARIUSZOM naszej szkoły DZIĘKUJEMY w imieniu chorych dzieci–Prawdziwych Wojowników!!!

Koordynator akcji „Szkoły dla Nadziei”
Anna Nowicka

Wycieczka do Gołuchowa i Opatówka

31 maja 2017r. uczniowie klas I a, II d i II e pod opieką swoich wychowawców wzięli udział w  wycieczce do Opatówka i Gołuchowa, której   celem było poznanie atrakcji turystycznych Ziemi Kaliskiej i integracja gimnazjalistów. Najpierw zawitaliśmy do Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku. Mieści się ono w  klasycystycznej, starej fabryce sukienniczej z 1824 r. W dawnych wnętrzach fabrycznych obejrzeliśmy osiem stałych ekspozycji m.in urządzeń techniki XIX - XX w. (w tym: napędów parowych, krosien tkackich, maszyn drukarskich), wyrobów przemysłowych XIX - XX w. (w tym haftów i koronek, ceramiki, pianin i fortepianów). Zainteresowało nas pianino, które niegdyś znajdowało się w jednym z sycowskich mieszkań. Wśród kolekcji tkanin zabytkowych dostrzegliśmy ornat należący do naszego Patrona, Jana Pawła II. Kolejną atrakcją była lekcja czerpania papieru. Każdy z nas dostał własnoręcznie zrobioną kartkę.

Czytaj więcej: Wycieczka do Gołuchowa i Opatówka

"Młody Sherlock Holmes w Dolinie Pałaców i Ogrodów"

"Młody Sherlock Holmes w Dolinie Pałaców i Ogrodów"- projekt, który bez potrzeby namysłu, można nazwać jednym z najambitniejszych w historii sycowskiego gimnazjum. Działał dzięki funduszom pozyskanym przez Parafię Ewangelicko-Augsburską w Sycowie z Fundacji PZU oraz czterem w pełni zaangażowanym nauczycielom- pani Bożenie Miller, pani Magdalenie Żyłce, pani Agacie Grzesiak i panu  Michałowi Kaschytzy. Swój początek miał w maju 2016 roku. Jego celem było poznanie pięknych zakątków Doliny Pałaców i Ogrodów, starającej się o wpis na listę zabytków UNESCO, znajdującej się w Kotlinie Jeleniogórskiej. Projekt był głównie ukierunkowany na kształtowanie zdolności redaktorskich, teatralnych ,fotograficznych i językowych. Zanim jednak uczniowie zabrali się za pracę w terenie, musieli się nauczyć, jak to robić. Przez kilka tygodni działali pod okiem profesjonalnego fotografa- pana Maćka Urlicha. Na swoich pierwszych zajęciach pokazał wszelkie funkcje aparatu. Zaprezentował jak wykorzystywać światło sztuczne i naturalne, w jaki sposób dobrze się ustawić, jak jedne elementy podkreślić, a od innych odwrócić uwagę. Ogólnie rzecz biorąc, wytłumaczył jak zrobić dobre zdjęcie. Nie obyło się także bez zajęć praktycznych, które miały miejsce w naszym parku.

Czytaj więcej: "Młody Sherlock Holmes w Dolinie Pałaców i Ogrodów"

Kinga Mielcarek – III miejsce w ogólnopolskim konkursie literackim

Uczennice klasy I a, Kinga Mielcarek i Aleksandra Kraska, wzięły udział  w ogólnopolskim konkursie literackim dla dzieci i młodzieży „A to moja bajka właśnie…”  na  napisanie autorskiej bajki lub baśni. Celem konkursu, organizowanego przez Wrocławski Dom Literatury, jest promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz rozwijanie młodych talentów pisarskich. Nasze gimnazjalistki napisały oryginalne i ciekawe bajki: Kinga -  Cesarz i Sałacio, Ola – Przyjęcie u kruka. Oba utwory mówią o tym, co w życiu jest ważne, i zachęcają czytelnika do właściwych postaw wobec siebie i innych. Jury tegorocznej edycji konkursu doceniło bajkę Kingi, przyznając jej III miejsce. To nie lada sukces, tym bardziej że  na  konkurs nadesłano kilka tysięcy tekstów.

Czytaj więcej: Kinga Mielcarek – III miejsce w ogólnopolskim konkursie literackim